NieuwsHUKAs

De consumentenbond heeft 3 apps getest die plekjes van de huid kunnen scannen en daarna kunnen aangeven of het een verdacht plekje is of niet. Uit de test kwam naar voren dat deze apps niet altijd de goede diagnose geven. Plekjes worden vaak onterecht beoordeeld als verdacht. De geteste apps Huidmonitor, Medgic en SkinVision waren getest door 21 proefpersonen die in totaal 45 plekjes hebben gescand. Daarna beoordeelden twee dermatologen. Volgens de dermatologen waren 2 van de 45 plekjes om huidkanker. Lees hier het hele artikel.

Gebruik je een app om verdachte plekjes te checken? Wij raden aan om altijd je (huis)arts te laten beoordelen bij twijfel!

Er zijn nog plekken vrij voor de vaartochten georganiseerd door VaarKracht!

Stichting VaarKracht biedt kankerpatiënten een zorgeloze dag op het water aan, zodat ze zich even een moment geen patiënt te hoeven voelen. Voor de twee laatste groepsvaartochten op 30 september (Amersfoort) en 8 oktober (Huizen) zijn er nog plekken vrij!

Wil je mee, lees meer over de mogelijkheden op www.vaarkracht.nl

Na een geslaagde eerste Huidkanker Webinar afgelopen mei leek het ons een mooie volgende stap om een eerste echte HUKAs Huidkanker Contactdag te organiseren. Een dag vol met interessante sprekers om patiënten met huidkanker en hun naasten te informeren over belangrijke onderwerpen rondom huidkanker, maar ook vooral om hen met elkaar, de naam zegt het al, in contact te brengen.

Dus, ben jij of ken jij iemand met huidkanker, zou je hier graag meer over te weten willen komen en/of graag in contact willen komen met lotgenoten? Kom dan naar de eerste HUKAs Huidkanker Contactdag op 8 oktober 2022, van 11:00 tot 17:00 in Het Spoorwegmuseum in Utrecht.

Op het programma staan een aantal interessante lezingen en een paneldiscussie. Ook is er gelegenheid het museum te bezoeken. Bekijk hieronder het volledige programma. Meld je snel aan via deze link!

Wees er snel bij: er is een beperkt aantal plekken beschikbaar!

Voorlopig programma HUKAs lotgenotendag 8 oktober 2022

Samen met het Huidfonds, Stichting Melanoom, Nederlandse Vereniging voor Dermatologie en Venereologie en de Nederlandse Vereniging voor Huidtherapeuten ondersteunen wij de Huidkankercampagne.

Wist jij dat één op de vijf mensen huidkanker krijgt?

De campagne wil de explosieve groei van het aantal huidkankergevallen een halt toeroepen. Gelukkig overleven de meeste mensen huidkanker, maar de ziektelast is vaak chronisch en de cosmetische gevolgen heel vervelend. Huidkanker is vaak te voorkomen door verstandig zongedrag én door op tijd verdachte plekjes te laten controleren.

We genieten nog van de laatste zomerzonnestralen. Maar dat betekent niet dat je de huid niet meer hoeft te beschermen! Bekijk hieronder de 3 tips om je huid te beschermen tegen zonschade:
🧴 Smeer je kind om de 2 uur in met zonnebrandcrème (min. factor 30).
⛱️ Zoek de schaduw op tussen 11u en 15u.
👕 Bescherm de huid met kleding en draag een hoed en zonnebril.

Het waren twee gezellige en drukke dagen met veel roodharigen!

Het team van HUKAs was vertegenwoordigd op het Roodharigen Festival 27 en 28 augustus. Onze vrijwilligers hebben voorlichting gegeven over huidkanker, de symptomen ervan en hoe je schade aan de huid het beste kunt voorkomen. Een korte impressie van het evenement bekijk je in deze video. Onze vrijwilliger Kim Hendriksen is ook nog even aan het woord!

Zondag 14 augustus waren wij, samen met het Huidfonds, aanwezig bij het NK beachvolleybal. Het was een hele zonnige dag, ideaal om bewustwording van verstandig zongedrag te promoten. Aanwezigen konden een gratis huidscan laten maken door de aanwezige huidtherapeuten en dermatologen. Daarnaast kregen ze ook een persoonlijk advies over de bescherming van hun huid. En voor 2000 bezoekers was er een toepasselijk cadeautje: een gratis tube zonnebrandcrème! Bekijk hier de foto's hier!

Aankomende zaterdag en zondag zijn wij aanwezig op de Redhead Days Festival van 26 t/m 28 augustus in het Spoorpark in Tilburg.

Dit jaar is de 15e editie van de roodharigendag en we mogen met trots mededelen dat ook wij (HUKAs) twee middagen aanwezig zullen zijn. We zijn er om informatie uit te wisselen en uiteraard delen we zonnebrand samples uit.

Redhead Days is een jaarlijks (gratis!) evenement dat wordt gehouden in Nederland in het laatste weekend van augustus. Doel van de organisatie is mensen met rood haar massaal bijeen te laten komen. Het evenement trekt bezoekers uit de hele wereld. Jaarlijks is er een thema met aandacht voor rood haar en roodharigen op het gebied van ontspanning, kunst en cultuur. Er komen jaarlijks duizenden bezoekers, tot (volgens de organisatie) wel 40.000 aanwezigen.

Ook dit jaar zijn er weer heel veel activiteiten. Van gratis fotoshoots tot aan workshops. Voor meer informatie kijk op deze website.

We kijken er naar uit jullie daar te ontmoeten!

English:

Saturday and Sunday 27 and 28 Augustus we are present at the Redhead Days Festival at the Spoorpark in Tilburg. We are there to exchange information and of course we hand out sunscreen samples.

This year is the 15th edition of the Redhead Day and we are proud to announce that we (HUKAs) will also be present for two afternoons.

We are there to exchange information and of course we hand out sunscreen samples. The Redhead Days is an annual (free!) event held in the Netherlands on the last weekend of August. The aim of the organisation is to bring people with red hair together. The event attracts visitors from all over the world. Every year there are many activities to do. For more information, visit this website.

We look forward to meeting you there!

Vandaag vraagt HUKAs aandacht voor het goed beschermen van je huid. Het doel van ‘De Huidkanker Stichting’ is de belangen te behartigen van patiënten met non-melanoom huidkanker. We weten dat er verschillende risicofactoren zijn voor het krijgen van huidkanker. UV-straling van de zon beschadigd de huid, en vergroot zo de kans op huidkanker. Ben je vaak in de zon? Dan loop je wellicht een hoger risico.